Bratislava 18. marca (TASR) - Ak chce EÚ zostať globálnym ekonomickým hráčom, musí zásadne prehodnotiť svoju politiku. Súčasné smerovanie EÚ k stále väčšej regulácii, vyšším nákladom a dotovaným trhom oslabuje priemysel a ohrozuje budúcu konkurencieschopnosť Európy. Uviedli to na stretnutí s novinármi predstavitelia Klubu 500 k sérii strategických materiálov, ktoré ku konkurencieschopnosti a transformácii priemyslu a energetiky predstavila Európska komisia.
EÚ musí podľa slov predsedu Klubu 500 a generálneho riaditeľa Železiarní Podbrezová Vladimíra Sotáka podporovať priemysel, nie len regulovať. "Súčasná politika sa zameriava na regulácie namiesto zlepšovania podmienok pre priemysel. Chýbajú priame investičné stimuly pre priemysel, pričom EÚ financuje byrokratické iniciatívy namiesto reálnych opatrení. EÚ zaostáva za USA a Čínou v inováciách, pričom vysoké náklady a regulácie znižujú atraktivitu investovania v Európe," zdôraznil Soták.
Klub 500 preto podľa neho požaduje presmerovanie politík EÚ na skutočnú podporu konkurencieschopnosti - nižšie náklady na energie, lepší prístup k surovinám a cielené priemyselné investície, ako aj znižovanie administratívnej záťaže.
Upozornil, že európsky priemysel platí za energie výrazne viac ako jeho konkurenti v USA a Ázii, čo je dôsledkom nefunkčného trhu s energiami a nerealistických dekarbonizačných cieľov. Systém obchodovania s emisnými povolenkami (ETS) umelo zvyšuje náklady na výrobu a je jednou z hlavných príčin rastúcich cien elektriny. Závislosť na dovoze drahého LNG namiesto stabilných potrubných dodávok plynu vedie k rastu cien a znižuje energetickú bezpečnosť EÚ. "EÚ nedokázala zreformovať systém cenotvorby elektriny, ktorý aj v krajinách s lacnou výrobou energie núti podniky platiť vysoké burzové ceny," podčiarkol Soták.
Klub 500 preto podľa Sotákových slov požaduje reformu trhu s energiami, zníženie vplyvu ETS na ceny a umožnenie priameho nákupu lacnej elektriny pre priemyselné podniky.
Poznamenal, že EÚ neustále zvyšuje administratívnu záťaž pre podniky, pričom tieto opatrenia zvyšujú náklady bez reálneho prínosu. "Klub 500 preto požaduje zásadné zníženie regulačného zaťaženia a zavedenie pravidla, že nové nariadenia musia byť podložené preukázateľnými ekonomickými dosahmi," dodal predseda Klubu 500.
Výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor doplnil, že EÚ nevenuje dostatočnú pozornosť zabezpečeniu kritických surovín pre strategické sektory (napr. oceliarstvo, automobilový priemysel). Európa podľa neho nemá kontrolu nad dodávateľským reťazcom surovín pre elektromobilitu, čo ju robí závislou najmä na Číne.
"Klub 500 preto požaduje zaradenie európskeho oceliarstva do strategických plánov EÚ a prijatie opatrení na zabezpečenie dodávok kľúčových surovín z vlastných zdrojov," povedal Gregor.
Priblížil zároveň, že EÚ presadzuje elektromobilitu bez toho, aby zabezpečila infraštruktúru, dostupnosť surovín a dostatok zdrojov elektriny. Podpora vozidiel s nulovými emisiami je založená na dotáciách a umelých stimuloch, čo vytvára fiktívny trh závislý na štátnej podpore. Povinné dekarbonizačné ciele pre firemné flotily sú podľa neho neudržateľné. "Klub 500 preto požaduje technologicky neutrálny prístup k automobilovému priemyslu a realistické ciele pre dekarbonizáciu dopravy," dodal výkonný riaditeľ Klubu 500.
0